978 90 5936 197 3

Koop of bestel het boek bij uw plaatselijke boekhandel of bestel via onze webshop

- Titelpagina
- Leesfragment
- Recensies

'Een strak gecomponeerde roman die vlot leest. En elke wending blijft geloofwaardig.' - De Standaard

'Achteloos legt de schrijver zijn troefkaart van deze roman op tafel. Ergens in het boek staat geschreven: "onheil plant zich eindeloos voort." Deze gedachte koppel je als lezer automatische aan de Duitse geschiedenis. We zijn weer op vertrouwd terrein. Schlink schrijft ingetogen, maar geeft het verhaal middels zijn thematiek een grote lading. Mooi gedaan.' - Ronnie Terpstra, Boekhandel Van der Velde

'In Het eerste weekend omschrijft Bernhard Schlink op treffende wijze de emoties en gedachtegang van de aanwezigen. Sommigen zouden liever ergens anders zijn, waarom alles oprakelen? Anderen komen met een duidelijk doel voor ogen: profijt trekken van de media-aandacht die de vrijlating van de revolutionair teweeg zal brengen. Weer een ander is er uit onvoorwaardelijke liefde. Ondanks het complexe thema gaat dit boek - net als Schlinks debuutroman De voorlezer, over de houding van jonge Duits intellectuelen tegenover de gruweldaden van hun landgenoten - erin als zoete koek. Mét het voldane gevoel nieuwe inzichten te hebben gekregen, ervan te hebben geleerd en honger naar meer.' - Vrij Nederland

'Schlink, behalve schrijver ook hoogleraar staatsrecht, is vooral geïnteresseerd in de drijfveren van de mensen die symphatiseerden met de RAF. Vragen over goed en kwaad en de diffuse grens daartussen. Net als in zijn vorige romans geeft Schlink een beeld van hoe na-oorlogse generaties worstelen met het inktzwarte verleden van hun land.' - Nico de Boer, de Volkskrant

'In zijn nieuwe roman, Het eerste weekend, heeft Schlink het probleem teruggebracht tot intermenselijke proporties. "Terrorisme als kamerspel" noemt hij het. Een lid van de harde kern van de RAF wordt vervroegd vrijgelaten. Deze Jörg wordt door zijn zuster meegenomen naar haar landhuis voor een ontmoeting met oude vrienden, kennissen en familie. Letterlijk aan de keukentafel ontspinnen zich gesprekken over drijfveren, morele kwesties, sympathieën, familiebanden, liefde en verraad. "Het is een drama tussen mensen. Hoe ga je om met terroristen die je kent? Wat zeg je tegen iemand die het sociale contract, dat men niet zal doden, heeft opgezegd? Deugt zo iemand weer als zijn straf erop zit, kan dat?" - Theo Hakkert in Tubantia

'Feitelijk een ideeënroman in de trant van Iris Murdoch en Simone de Beauvoir, waarbij de figuren niet zozeer door hun persoonlijkheden worden gekarakteriseerd alswel door de ideeën en de overtuigingen waarvoor ze staan. Door het nog altijd actuele belang van die ideeën, de soepele schrijfstijl en dialogen en een enkele verrassende plotwending weet de auteur het boek echter continu spannend en interessant te houden. Uitstekend vertaald.' - C.C. Oliemans voor NDB|Biblion

Recensie in NRC Handelsblad

Recensie in de Volkskrant

Recensie in het Reformatorisch Dagblad